Jeg har nok driti meg ut skikkelig

Spørsmål og svar om etablering av foretak, regnskap, moms, skatt osv.

Jeg har nok driti meg ut skikkelig

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 08 Sep 2011, 12:38

OK, nå er det på tide at jeg får ryddet opp, og jeg trenger nok både pekepinner på hvor jeg skal starte,
hvem jeg kommer til å måtte søke hjelp fra, og hvor dypt jeg sitter i dritten med tanke på straffeansvar, lover og regler.
Jeg skriver her fordi jeg tror at det kanskje er flere der ute mer eller mindre som meg, som kvier seg for å spørre om hjelp til å rydde
opp fordi omfanget er så skremmende stort, og man er livredd for hva som kan skje. Jeg har lukket øynene for lenge,
men nå er det rydde- og oppgjørstid.

Jeg har hatt enkeltmannsforetaket mitt ganske lenge, (2004 eller så), men sendte min første faktura i 2007. Jeg fikk så fast
jobb etter skolegang, og foretaket var inaktivt frem til jeg sluttet i jobben for å satse alt som frilanser sent i 2009.

Jeg kan si med en gang at jeg har kjøpt Frilansboka, og at jeg er oppegående (det kan diskuteres, men jeg har ihvertfall tatt avgjørelser som var gale
vel vitende om at de var gale), og har en del innsikt i hvordan ting -egentlig- skal gjøres. Jeg hadde en drøm om å få til mitt eget firma og drive
med det jeg elsker, men kundene kom tregere inn enn pengene gikk ut. Blind på å nå målet mitt med en tanke om at "jeg tar det igjen senere"
har jeg kort sagt brukt opp rubbel og bit av alle penger jeg har fått inn for å dekke innkjøp av utstyr og materialer til bedriften, og personlige utgifter, hovedsaklig husleie.
Det totalte beløpet penger inn i løpet av 09 og 10 er rundt 350.000 inkl. mva, og jeg ligger på ca.40.000 for 2011. Jeg vet at en god del av utgiftene
er fradragsberettiget.

Jeg er svært oppegående på fagene mine, men det er spesielle områder med begrenset kundegruppe. I retrospekt burde jeg hatt en annen jobb
lengre, og hatt prosjektene på siden. Det er ikke bare-bare å få seg jobb heller, og jeg har vel avskrevet NAV som en gjeng med udugelige rasshøl for
flere år siden. Men nå ligger fokus på å rydde opp, få seg en jobb, betale det jeg skylder og "starte på nytt".
Og det er her jeg trenger tips. Jeg har alle kvitteringer, fakturaer og utgifter dokumentert, men det har vært mye blanding mellom
privat- og bedriftskonti og kontant oppgjør når jeg har kjøpt utstyr og materiale. Det er en god del verktøy og ting som har blitt kjøpt
for å utvikle en prototype av produktet mitt, men som for et vanlig kontor-øye kanskje ikke er logisk for en lydmann.

Jeg har også gjeld i husleie til et lokale jeg leide, og gjeld på personlig mastercard for materialer jeg kjøpte til å innrede lokalet.

Jeg ramser opp ting i ca. rekkefølge de har skjedd\ er saklige, og alle svar mottas med takk. Hvis noen har et stort behov for å utbasunere
moral skal de få lov til det, men jeg er takknemlig om man kan klare å holde fokuset på problemløsningen :)

1. Adressen til foretaket har vært feil de siste tre årene fordi jeg trodde den ble flyttet sammen med meg, dette er nå rettet,
og jeg regner med å få "morsom" post fremover.

2. Når jeg passerte MVA-grensen i 2009 meldte jeg det ikke inn. Jeg har fakturert med MVA helt frem til nå, da første bedrift
sa ifra om at de ikke hadde lov til å betale fakturaer som krevde MVA fra noen som ikke var MVA-registrert enda. Pengene
sto en stund i fred, men så ble de brukt opp når det ble trangt.

3. Jeg har ikke levert regnskap for 2009, og jeg fikk igjen vanlig, personlig oppgjør i 2010, så de har tydeligvis ikke fått med seg
at jeg har tjent penger på foretaket. Jeg har heller ikke levert regnskap for 2010, men denne gangen fikk jeg ingen skattepenger,
og mistenker at de skal kontrollere en ting eller to.

4. Jeg regner med at livet blir mye lettere hvis jeg får en regnskapsfører til å hjelpe meg, men vet noen her om noen som er flinke
til situasjoner som dette? Og hvor mye koster det? Jeg har begynt arbeidet med å sortere kvitteringer, printe ut alle kontiutskrifter
og fakturaer, og gjør dette ettertrykkelig nøye for å øke oversikten, men det hjelper meg jo kun så langt.

Hvor stort omfang ser jeg på? Må jeg i fengsel? Bli slått personlig konkurs? Hva blir følgene for meg? Bokettersyn resten
av livet? Kommer de til å titte på regnskapet fra 2008 (som ikke er store greiene, men jeg gjorde det selv og mistenker noen små hull)?
Jeg har ingenting stort av verdig, det meste man kunne fått for en enkelt gjenstand på statlig tvangssalg
er kanskje 3-4.000 kroner, og om de ribber meg stjeler de jo samtidig alle sjansene mine til å bygge opp bedriften igjen.
Går det an å få hjelp av NAV i situasjoner som dette, statlig støtte til regnskapsfører ved liten inntekt, etc.?
Eller kanskje samle alt i en pott hos Statens Innkrevingssentral og begynne arbeidet med å betale ned?

På forhånd, tusen, tusen takk fra alle!
Kjell Kjekken

Re: Jeg har nok driti meg ut skikkelig

UNREAD_POST hansson » 08 Sep 2011, 21:17

Takk for at du delte historien din. Den viser hvor utrolig viktig det er for selvstendig næringsdrivende å ikke gjøre noe som fører deg ut på tynn is. Det baller på seg og blir snart vanskelig eller umulig å bøte på.

Som du selv skriver må du ta tak i dette nå og prøve å gjøre opp for deg snarest. Gjør det i morgen. Hvis du møter opp hos Skatteetaten og legger deg flat og viser fram all dokumentasjonen er det sannsynlig at de ikke vil anmelde deg. Skulle du bli anmeldt må du kanskje i fengsel slik som denne mannen: http://www.bygdeposten.no/ovreeiker/article3478316.ece. I tillegg til moms-svindelen har du også bedrevet skatteunndragelse, så det blir litt mer alvorlig, kanskje.

Du har alt å vinne på å møte fram og kanskje møte et menneske som har sympati for deg. Du har etter det jeg kan se unndratt like under 100 000 i moms. Du har tjent kr 292 500 som du ikke har betalt skatt for (inkluderer 2011, men her er det ikke for seint å betale). Jeg vil anta at det ikke spiller noen rolle at du har hatt utgifter så lenge du ikke har krevd fradrag for dem i det aktuelle skatteåret.

Du vil trolig få straffeskatt. Den er vanligvis på 30% av grunnlaget, inntil 60% hvis det er veldig alvorlig. Hvis vi holder 2011 utenfor vil du måtte ut med cirka 181 000 i skatt + straffeskatt (39 + 30%) for det du omsatte for i 2009-10. Totalt inkludert momsen blir det altså ca 280 000 du skylder staten.

Hvis du ikke har mulighet for å gjøre opp for deg på direkten vil staten gi deg en nedbetalingsplan og/eller gå til tvangsinndrivelse. De vil kunne tvangsselge huset ditt hvis du har, og ta kontroll over økonomien/eiendelene dine. Tvangstrekk i fremtidig lønn, f.eks. Har du ikke nok penger eller eiendeler vil de slå deg personlig konkurs. Dette gir deg en karantenetid og forbud mot å drive egen næring en stund.

Konkursrådet skriver:

Konkursen innebærer at alle skyldnerens eiendeler blir beslaglagt under ett til fordel for fordringshaverne. Når tingretten har avsagt kjennelse om åpning av konkurs, mister skyldneren umiddelbart råderetten over sine eiendeler. Det betyr at man ikke lenger kan disponere over disse. Disposisjonsretten overføres til konkursboet ved bobestyreren. Med eiendeler menes all formue, herunder kontanter, konti i bank, fast eiendom, biler, driftstilbehør, utestående fordringer, inventar osv. Man kan heller ikke betale gjeld eller ta imot oppgjør fra noen som skylder penger. Skyldneren kan heller ikke inngå avtaler på vegne av boet eller sette boet i gjeld så lenge bobehandlingen pågår.

Er noen av skyldnerens eiendeler pantsatt ut over verdien, vil disse som regel bli abandonert av konkursboet. Som eksempel kan nevnes at en fast eiendom kan ha en verdi på kr. 800.000, mens en bank har pant i eiendommen for kr. 1. million. Abandonering innebærer vanligvis at konkursbeslaget oppheves i disse eiendelene slik at rådigheten faller tilbake til skyldneren. Panthaverne kan da begjære tvangsdekning i vedkommende eiendeler etter tvangsfullbyrdelsesloven.

Håper dette løser seg. Gi oss gjerne en oppdatering. Hvis noen andre som leser dette har erfaringer, så oppfordrer jeg dere til å legge inn en melding under.
Frilansboka - 300-siders bibel for frilansere Ny utgave i salg nå!
Starte-AS.no Ditt eget aksjeselskap på 1-2-3
Gratis fakturaprogram på nett fra Conta Faktura
Egeninkasso fra Conta Inkasso
Brukerens avatar
hansson
Forumadministrator

UNREAD_POST hansson » 08 Sep 2011, 21:21

PS - staten vil ikke tvangsselge a) personlige eiendeler og klær du trenger, b) utstyr/maskiner du trenger for å kunne drive med yrket ditt. De vil heller ikke la deg sitte igjen med mindre enn den nedre beløpsgrensa per måned for livsopphold. Tror den er på cirka 6500 kroner. Alt over dette vil de kunne tvangstrekke.

Når det gjelder NAV er jeg usikker men regner med du kan få vanlig sosialstøtte. Staten trekker imidlertid fra trygd også, slik at du ikke vil sitte igjen med mer enn et minimumsbeløp selv om du har rett på mer.
Brukerens avatar
hansson
Forumadministrator

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 09 Sep 2011, 23:14

Takk for svar.
Jeg hadde ikke mulighet til å møte opp i dag siden jeg arbeidet første dag for ny kunde (må ta alle mulige strøjobber nå
for å fylle opp dagene og tjene så mye som mulig til oppgjør), så jeg tok en telefon for å høre om det var mulig å bestille
time hos en saksbeehandler. Da fikk jeg en hissig, sur bergenser i øret som sa at jeg pent må trappe opp på kontoret.
Kan også si med en gang at jeg bokstavelig talt ikke har ei eneste krone. Det er bånnskrapt, og jeg sliter max med
mange regninger, og prøver å være flittig med å ringe folk for å forklare situasjonen. Har heller ikke mulighet til
å låne penger noen steder, så jeg har kun de midlene jeg sitter med akkurat nå. Forventer inn ca.25.000 i diverse
fakturaer denne måneden, men de pengene tør jeg knapt tenke på at eksisterer.

Men tror du virkelig ikke at jeg kan få noen fradrag?
Av pengene jeg har tjent i 09-10 har jeg brukt sikkert 120-150.000 (inkl.mva) på innkjøp til bedriften, og da er det snakk
om utstyr, verktøy og materialer, ikke telefonregninger og flybilletter. Av dette er det jo også 25% mva jeg burde få
regnet imot. Burde jeg leie regnskapsfører for å gå gjennom de gamle regnskapene uansett, eller blir dette bare penger ut
av vinduet? Og ikke minst, finnes det noen form for "nød-regnskapsfører" for idioter som meg uten penger?

I tillegg har jeg hatt en lønnet stilling ved siden av, hvor jeg fikk utbetalt 30.000 igjen på skatten i 2010.
Likningen jeg fikk nå i 2011 sa at jeg har ca.22.000 tilgode, så det kan vel trekkes fra? Hva med minstefradrag?

Kommer til å holde saken oppdatert jevnt, så andre kan dra nytte av min idioti.
Takk igjen!
Kjell Kjekken

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 09 Sep 2011, 23:18

Og forresten; hvis jeg får sosialstøtte (denne idèen er ganske bakvendt, men det er vel Norge noen ganger også), kan det da være
mulig å få dem til å dekke alle leveutgiftene mine (husleie, strøm, mat etc.), og la meg betale alle pengene jeg tjener på foretaket rett
til nedbetaling av skatte\mva-gjeld?
Kjell Kjekken

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 09 Sep 2011, 23:50

Tallene er forresten 75.000 for 2009 (da blir vel 55.000 "mva-fri"?) og 190.000 for 2010.
I tillegg har jeg som nevnt 22.000 "til gode" av skattepenger betalt inn gjennom vanlig
jobb i 2010.
Kjell Kjekken

UNREAD_POST hansson » 11 Sep 2011, 19:09

Det blir spennende å høre hvordan de reagerer. Det kan kanskje ha noe med hvilken person du treffer på også, men antar at dette er såpass at de ikke vil ta noen avgjørelser uten å ta saken videre i systemet. De nye summene er lavere, så du ligger bedre an, ja. Med 60% skatt/straffeskatt på de 75 000 minus restskatt til gode fra lønnsarbeid, skylder du 11750, pluss 56 000 cirka i moms. Så skylder du 47 500 i moms på året etter, og 85 500 i straffeskatt. Da ligger totalgjelda på rett over 200 000.

Det er godt mulig at de lar deg få føre fradragene, men her vet jeg ikke hvilke regler som gjelder. Jeg ville tenkt at siden du ikke har krevd noe fradrag innen fristene så er det for seint, men det er mulig de lar deg få gjøre det hvis du kan dokumentere alt grundig. Det hjelper selvsagt at du legger kortene på bordet og har noen gode forklaringer på hvorfor du gjorde dette (vanskelig økonomi, osv. osv.). Hadde du blitt tatt i en rutinesjekk ville nok reaksjonene vært hardere.

Jeg tror ikke det er vits å bruke penger på en regnskapsfører nå, i den situasjonen du er i. Har du all dokumentasjonen i orden vil skattekontoret hjelpe deg med å finne ut hva du skylder. Men så vil de kanskje kreve at du leverer regnskap på etterskudd, og da kan det tenkes du trenger en regnskapsfører likevel. Men det er en utgift jeg ville unngått i det lengste akkurat her.

Når det gjelder sosialstønad vil du kunne få dette, og de vil kunne trekke fra denne for å betale ned gjelda. Men hvis du er blitt slått personlig konkurs har du ikke lov til å drive som personlig næringsdrivende på siden, så da blir du enten nødt til å skaffe deg en fulltidsjobb eller gå på trygd. Vi får håpe de finner en løsning slik at du får lov til å jobbe - stå litt på der og forklar dem at du er villig til å gjøre opp og at det da blir feil å gi deg yrkesforbud og gjøre deg til sosialklient.

De 120-150 000 du investerte i materialer og utstyr, finnes det noe av dette som er igjen i "boet" ? Hvis det er noe av verdi her kan du kanskje selge det? Enig i at det er bedre utgifter enn telefonregninger når du skal overtale dem til å få fradrag. Håper å få høre hvordan det går når du møter en saksbehandler.
Brukerens avatar
hansson
Forumadministrator

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 12 Sep 2011, 07:22

Lurer bare på regnestykket her, hvordan kan jeg skylde 56.000 i mva på 75.000 (2009)? Er det strafferente på mva også?

Angående fradrag har jeg alle kvitteringer, men de er ikke satt i regnskap. Dessuten er det ikke sikkert alt innhold på alle kvitteringer stemmer 100%
(en God morgen youghurt her og der, f.eks.).

Av investeringene er det ikke voldsomt mye som jeg kan selge som ikke er verdt mer i næringssammenheng, så det er som å kaste penger ut av vinduet
selv på noen ukers sikt. Kan selvfølgelig prøve å selge treverk og lyddemping fra studio, men det er nok få kroner å hente totalt, men jeg skal selvfølgelig
kvitte meg med alt som ikke er absolutt nødvendig for å bygge meg opp kronasjer.

Skal ned dit til åpningstid nå, oppdaterer i løpet av dagen.
Kjell Kjekken

UNREAD_POST hansson » 12 Sep 2011, 07:29

Beklager, det var en trykkleif :) 56 000 var omsetningsgrunnlaget (netto) som skatten/straffeskatten regnes ut fra. Det er 18 750 i moms. Du kan få momskrav fastsatt ved skjønn hvis du ikke greier å dokumentere det, og da kan det slå uheldig ut, men jeg tror ikke det er noen "straffemoms" i og for seg. Du er da nede på 165 000 cirka. Det blir bare bedre og bedre! Lykke til i dag.
Brukerens avatar
hansson
Forumadministrator

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 12 Sep 2011, 10:38

Aha, skjønner.

Kom akkurat tilbake fra Skatt Øst, og dette skjedde:
Sto i skranke og følte meg fryktelig lite kul, og fikk ikke prate med noen på et samtalerom e.l., fordi dama
bak ikke sa at det var noe vits eller noe å hente på det, siden alt må dokumenteres skriftlig uansett.

Hun ga meg utskrifter av selvangivelsene mine for -09 og -10, og sa at jeg må sende dem inn sammen med søknad om å få levere på nytt,
regnskap og et brev som forklarer situasjonen hvor jeg legger meg langflat. Ang. mva må jeg bare registrere meg fort som fy, og så søke
om tilbakevirkende oppgjør for investeringer gjort opp til registreringstidspunktet. Vet du hvor mange år tilbake det gjelder? I så fall
har jeg en god del investeringer gjort før jeg tjente noen penger som jeg mer enn gjerne bruker for å krympe mva-kravet.
I 2011 kommer jeg ajour uten noen form for straff, som er veldig lettende.

Hun virket generelt veldig laidback på det, både i forhold til anmeldelse og straffeskatt. "Søk om å slippe, skriv det i brevet ditt, du",
sa hun bare. Så det er vel "bare" å vente på resultatet nå, og ta ting når de har regnet ut skatten og momsen, og skal kreve den inn.

Takk for hjelp så langt!
Kjell Kjekken

UNREAD_POST Kjell Kjekken » 12 Sep 2011, 10:40

Og lurer da også på om jeg burde bruke regnskapsfører nå, siden jeg forhåpentligvis får lov til å levere på nytt?
Problemet er jo bare at jeg ikke har ei krone å avse til det.
Jeg har ikke noe ekstremt komplekst regnskap, og leverte fint selv i 2008.
Kjell Kjekken

UNREAD_POST hansson » 12 Sep 2011, 10:58

Flott. Det hørtes ikke så verst ut. Du har tre år på deg til å søke om tilbakegående momsoppgjør: http://www.skatteetaten.no/no/Uttalelse ... ift-nr-80/

Skal du bruke en regnskapsfører vil det lett koste deg 10-15000 kroner og vel så det for å føre to år, men problemet er dette med avskrivinger. Har du gjort investeringer på over 15 000 kroner må du kostnadsføre dette over flere år. Du finner info om dette på nettet. Ellers er det trolig ikke så mye komplisert. Hvis du greier å føre næringsoppgaven på Altinn vil du greie dette. Ikke tenk på debet og kredit, bare tenk inntekter minus utgifter og før utgiftene i riktige kategorier i forhold til næringsoppgave 1 på Altinn. Da kommer du i havn. Kontakt gjerne en regnskapsfører for å få råd, de kan kanskje tilby konsulenthjelp for å svare på spørsmål på timebasis. Har du en i nærheten av der du bor vil de kanskje kunne være litt greie med deg hvis du forklarer situasjonen.

Usikkerhetsmomentet er fremdeles om du får tilbakegående oppgjør i og med at du har syndet litt, og om du får skattefradrag for investeringene. Men det virker som det ikke var noe i veien for det, så dette bør løse seg til det beste selv om du kanskje får renter og straffeskatt.
Brukerens avatar
hansson
Forumadministrator

Gå til Administrasjon og firma

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 0 gjester